Aky Olej?!

Všeobecné príspevky ohľadne motorov
Používateľov profilový obrázok

Autor témy
Danni
Príspevky: 2083
Dátum registrácie: 11 Máj 2010, 18:27

"Ono je to v případě olejový náplně hlavně o složení báze..a použitým aditivačním balíku..Levná 10W-40 z Lidlu je minerál s trochou HC oleje..
někdo tomu bude s nadsázkou na etiketě říkat polosyntetika--ale nic "syntetického"ten olej popravdě neobsahuje. HC oleje jsou 3.třída..
Syntetické složky v oleji jsou typicky "estery" /třída 5/a třeba známý základový olej typu PAO../třída základového oleje 4/
Esterová složka dokáže mazat i za situace vysokého teplotního zatížení , maže "jinak" než samotný HonzaR a jeho mudrosti o olejoch :)

Problém je složitější--i aditivační balík obsahuje ropné uhlovodíky kvůli schopnosti rozpouštět některé složky..takže jde o celkové složení báze emulze.

Pokud budeš laborovat, rychle na to přijdeš sám.
Selenia 10W-40 je olej se směsnou bází..obsahuje složku minerální,velké množství složky PAO a estery..
Kolik čeho je to potom limituje vlastnosti a možnosti aditivační balíky dnešních levných olejů se snaží dohnat průměrnou nebo podprůměrnou bázi, ale popravdě pod zátěží se rychle projeví, z čeho je to namíchaný.--ono i dle reklamy "zcela syntetické oleje" často jsou předražené pouhé krakované minerály, čili pouze HC oleje a syntetického v nich není vůbec nic. /velká skupina Shell olejů, Castrolu převážná většina.běžně dostupných emulzí./Castrol je ukázkový příklad této obchodní politiky.

Viskozita oleje je klíčová záležitost--kromě báze..pokud je motor "nevyběhaný", nižší viskozita
není velký problém--pokud současně olej nemá příliš nízké HTHS, v rozporu s příslušnou normou pro agregát--což je údaj vztažený ke 150stC.
Oleje s tzv. "redukovanou viskozitou" se obecně nehodí pro starší vylítaný agregáty.

Ale to neznamená, že jim na druhou stranu dělá dobře "polosyntetika z Lidla"viskozity 10W-40......naopak--čím kvalitnější báze, tím lépe--protáhneš tomu agregátu život a to dost podstatně, pokud olej bude opravdu mazat.

Další problém je, že v turbomotoru nemá "levný olej " co pohledávat..Kromě toho, že ve většině
konstrukcí přímo chladí a maže osu turba a jeho schopnost odolávat vysoké teplotě bez "napalování" má bezprostřední vliv na životnost agregátu, je to hlavně i o karbonizaci a úsadách jako takových.
Spousta lidí si myslí, že když "vytočí" při výměně "čistý olej" že je to známka výborné kondice motoru.
Ona to může být taky malá schopnost oleje "čistit"..
Obrázky Audin TDI, po necelých 200tis jetých na výhradně Castrol nejsou nic hezkého..je jich po netu dost..napečené písty atd mluví jasně.
Když se kontrolně sundá vana, poznáš hned jestli olej stíhal nebo ne.
Vana V6 po 10W-60 Slenia ,nebo jiný esterový opravdu syntetice /postavené na převážné PAO bázi/ čili třeba Milleroil 10W-60,nebo Agip racingu stejné viskozitní řady 10W-60
bývá naprosto čistá, pokud interval výměny byl v rozumných mezích.
Po některých řídkých 5W-40 "rádobysyntetikách"může vypadat dost tragicky.
Na kvalitě oleje opravdu záleží--je to krev motoru--opravit vyběhaný agregát sice neumí, ale probloužit mu život do GO ano.
Mikrosváry, které likvidují třecí ložiska typu šály na klice jsou přímo úměrné kvalitě oleje--respektivě
tendence k jejich tvorbě..je to lavinovitý efekt--nekvalitní nevhodná náplň vede k trhání mazacího filmu pod zátěží a vytváří se mikrosváry--mikrosváry podporují trhání mazacího filmu a tak dokola


Kterej máš ročník a jakýmá motor zvuk..nemáš ho někde uložený?
Fiat normy pro tu kterou Alfu by olej měl pokud možno splňovat..
Viskozitní třída jako taková není nic co by vypovídalo o složení a opravdových schopnostech olejové náplně.

Není olej jako olej..i když viskozitní třídu můžou mít stejnou--řeči že jsou to jen reklamy a peníze navíc u Alfy většinou nevychází.."
166 2.5 00
link= l Danni 156 1.6TS l
AR Spider 916 1.8TS link
Používateľov profilový obrázok

ELPE
Príspevky: 222
Dátum registrácie: 03 Apr 2013, 10:15

Červeným a raz tak veľkým by si to mal každý vytlačiť a dať nad posteľ :)
Obrázok


EX: Lada 2101 - 1975 - 1.3 - Snežienka
EX: Fiat Bravo - 1996 - 1.6 16V
EX: Alfa Romeo 156 - 1998 - 1.6 16V TS
Používateľov profilový obrázok

Autor témy
Danni
Príspevky: 2083
Dátum registrácie: 11 Máj 2010, 18:27

:biggrin pravdu diiis
166 2.5 00
link= l Danni 156 1.6TS l
AR Spider 916 1.8TS link
Používateľov profilový obrázok

ELPE
Príspevky: 222
Dátum registrácie: 03 Apr 2013, 10:15

:D Aj tak sa to tu ako na každom alfa fóre zvrhne v to, že každý si tam bude liať to čo uzná za vhodné lebo Selénia je drahá, pričom výmena spolu s filtrom 45€..
Obrázok


EX: Lada 2101 - 1975 - 1.3 - Snežienka
EX: Fiat Bravo - 1996 - 1.6 16V
EX: Alfa Romeo 156 - 1998 - 1.6 16V TS
Používateľov profilový obrázok

Autor témy
Danni
Príspevky: 2083
Dátum registrácie: 11 Máj 2010, 18:27

vies jak to... radsej 15€ prepije a bude riesit turbo a ojnice :biggrin
166 2.5 00
link= l Danni 156 1.6TS l
AR Spider 916 1.8TS link

bjukemen
Príspevky: 750
Dátum registrácie: 14 Aug 2009, 18:51

HonzaR je guru z italiancars fora ci kto to je.?


inak ked sa chcete dozvediet o olejoch viac navstivte ( neviem ci nevadi reklama na ine forum) oleje.cz celkom som tam uz znamy, a tak..


o olejoch by somvedel vela diskutovat je to moja zaluba, ale inak HC takzvany hydrokrak je sucastou mnoha drahych olejov, iba par z nich je ester alebo PAO


a inak ja tiez nepouzivam Seleniu ;) kedze menim po 7500km ;) ale Total Quartz 9000 5w-40

a v neposlednej rade (a na to vela ludí zabuda) najpodstatnejsi je KVALITNY oil filter
Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110 Kw,, 3 Bar MAP 142,3 kw

Mannol Diesel Extra 10w-40+ Purflux
Eni 75w-80 GL5

Obrázok
Používateľov profilový obrázok

Autor témy
Danni
Príspevky: 2083
Dátum registrácie: 11 Máj 2010, 18:27

kvalitny olej filter lebo?
166 2.5 00
link= l Danni 156 1.6TS l
AR Spider 916 1.8TS link

bjukemen
Príspevky: 750
Dátum registrácie: 14 Aug 2009, 18:51

filter, lebo je kopec pripadov ze luedia nechaju jeden filter na dve vymeny oleja,alebo kupia najlacnejsiu neznackovu alternativu a podobne a za mna kedze som robil osobne rozborku Filtrov olejovych, su rozdiely v mnozstve a kvalite filtracneho materialu a samozrejme musi byt nastavne spetny alebo obtokovy ventil..atd je to hotova veda toto :p


cize za mna filtre jednotka je Purflux ( ale pozor objavili sa padelky, origo ma cik cak ukladanie papiera vo vnutry, treba kuken pri kupe)


potom Bosch ( ale zalezi z kade pochadza, vacsina je made by India blee

Mann (ale uz to nieje to co byvalo)

origo som neskusal, a ani netusim aka firma vyraba teda dodava Filtre pre alfu
Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110 Kw,, 3 Bar MAP 142,3 kw

Mannol Diesel Extra 10w-40+ Purflux
Eni 75w-80 GL5

Obrázok

bjukemen
Príspevky: 750
Dátum registrácie: 14 Aug 2009, 18:51

..proste darmo mas olej kvalitny ked filter nesplna to co ma, bud je velmi priepstny takze castice ktore bezne maju ostat v nom sa dostavaju kam netreba,alebo sa skoro upcha a potom ide vsetok olej cez obtokovy filter, cize neprefiltrovany nazad do motora
Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110 Kw,, 3 Bar MAP 142,3 kw

Mannol Diesel Extra 10w-40+ Purflux
Eni 75w-80 GL5

Obrázok
Používateľov profilový obrázok

Autor témy
Danni
Príspevky: 2083
Dátum registrácie: 11 Máj 2010, 18:27

tak za studena ide aj tak skoro vsetko cez obtok... neviem ja si na filter velmi nepotrpim akurat som si vsimol ze na tych lacnejsich sa po istej dobe tesnenie stiahne a treba filter znovu dotiahnut
166 2.5 00
link= l Danni 156 1.6TS l
AR Spider 916 1.8TS link
Napísať odpoveď