Aky Olej?!
Napísané: 09 Apr 2014, 13:56
"Ono je to v případě olejový náplně hlavně o složení báze..a použitým aditivačním balíku..Levná 10W-40 z Lidlu je minerál s trochou HC oleje..
někdo tomu bude s nadsázkou na etiketě říkat polosyntetika--ale nic "syntetického"ten olej popravdě neobsahuje. HC oleje jsou 3.třída..
Syntetické složky v oleji jsou typicky "estery" /třída 5/a třeba známý základový olej typu PAO../třída základového oleje 4/
Esterová složka dokáže mazat i za situace vysokého teplotního zatížení , maže "jinak" než samotný HonzaR a jeho mudrosti o olejoch
Problém je složitější--i aditivační balík obsahuje ropné uhlovodíky kvůli schopnosti rozpouštět některé složky..takže jde o celkové složení báze emulze.
Pokud budeš laborovat, rychle na to přijdeš sám.
Selenia 10W-40 je olej se směsnou bází..obsahuje složku minerální,velké množství složky PAO a estery..
Kolik čeho je to potom limituje vlastnosti a možnosti aditivační balíky dnešních levných olejů se snaží dohnat průměrnou nebo podprůměrnou bázi, ale popravdě pod zátěží se rychle projeví, z čeho je to namíchaný.--ono i dle reklamy "zcela syntetické oleje" často jsou předražené pouhé krakované minerály, čili pouze HC oleje a syntetického v nich není vůbec nic. /velká skupina Shell olejů, Castrolu převážná většina.běžně dostupných emulzí./Castrol je ukázkový příklad této obchodní politiky.
Viskozita oleje je klíčová záležitost--kromě báze..pokud je motor "nevyběhaný", nižší viskozita
není velký problém--pokud současně olej nemá příliš nízké HTHS, v rozporu s příslušnou normou pro agregát--což je údaj vztažený ke 150stC.
Oleje s tzv. "redukovanou viskozitou" se obecně nehodí pro starší vylítaný agregáty.
Ale to neznamená, že jim na druhou stranu dělá dobře "polosyntetika z Lidla"viskozity 10W-40......naopak--čím kvalitnější báze, tím lépe--protáhneš tomu agregátu život a to dost podstatně, pokud olej bude opravdu mazat.
Další problém je, že v turbomotoru nemá "levný olej " co pohledávat..Kromě toho, že ve většině
konstrukcí přímo chladí a maže osu turba a jeho schopnost odolávat vysoké teplotě bez "napalování" má bezprostřední vliv na životnost agregátu, je to hlavně i o karbonizaci a úsadách jako takových.
Spousta lidí si myslí, že když "vytočí" při výměně "čistý olej" že je to známka výborné kondice motoru.
Ona to může být taky malá schopnost oleje "čistit"..
Obrázky Audin TDI, po necelých 200tis jetých na výhradně Castrol nejsou nic hezkého..je jich po netu dost..napečené písty atd mluví jasně.
Když se kontrolně sundá vana, poznáš hned jestli olej stíhal nebo ne.
Vana V6 po 10W-60 Slenia ,nebo jiný esterový opravdu syntetice /postavené na převážné PAO bázi/ čili třeba Milleroil 10W-60,nebo Agip racingu stejné viskozitní řady 10W-60
bývá naprosto čistá, pokud interval výměny byl v rozumných mezích.
Po některých řídkých 5W-40 "rádobysyntetikách"může vypadat dost tragicky.
Na kvalitě oleje opravdu záleží--je to krev motoru--opravit vyběhaný agregát sice neumí, ale probloužit mu život do GO ano.
Mikrosváry, které likvidují třecí ložiska typu šály na klice jsou přímo úměrné kvalitě oleje--respektivě
tendence k jejich tvorbě..je to lavinovitý efekt--nekvalitní nevhodná náplň vede k trhání mazacího filmu pod zátěží a vytváří se mikrosváry--mikrosváry podporují trhání mazacího filmu a tak dokola
Kterej máš ročník a jakýmá motor zvuk..nemáš ho někde uložený?
Fiat normy pro tu kterou Alfu by olej měl pokud možno splňovat..
Viskozitní třída jako taková není nic co by vypovídalo o složení a opravdových schopnostech olejové náplně.
Není olej jako olej..i když viskozitní třídu můžou mít stejnou--řeči že jsou to jen reklamy a peníze navíc u Alfy většinou nevychází.."
někdo tomu bude s nadsázkou na etiketě říkat polosyntetika--ale nic "syntetického"ten olej popravdě neobsahuje. HC oleje jsou 3.třída..
Syntetické složky v oleji jsou typicky "estery" /třída 5/a třeba známý základový olej typu PAO../třída základového oleje 4/
Esterová složka dokáže mazat i za situace vysokého teplotního zatížení , maže "jinak" než samotný HonzaR a jeho mudrosti o olejoch
Problém je složitější--i aditivační balík obsahuje ropné uhlovodíky kvůli schopnosti rozpouštět některé složky..takže jde o celkové složení báze emulze.
Pokud budeš laborovat, rychle na to přijdeš sám.
Selenia 10W-40 je olej se směsnou bází..obsahuje složku minerální,velké množství složky PAO a estery..
Kolik čeho je to potom limituje vlastnosti a možnosti aditivační balíky dnešních levných olejů se snaží dohnat průměrnou nebo podprůměrnou bázi, ale popravdě pod zátěží se rychle projeví, z čeho je to namíchaný.--ono i dle reklamy "zcela syntetické oleje" často jsou předražené pouhé krakované minerály, čili pouze HC oleje a syntetického v nich není vůbec nic. /velká skupina Shell olejů, Castrolu převážná většina.běžně dostupných emulzí./Castrol je ukázkový příklad této obchodní politiky.
Viskozita oleje je klíčová záležitost--kromě báze..pokud je motor "nevyběhaný", nižší viskozita
není velký problém--pokud současně olej nemá příliš nízké HTHS, v rozporu s příslušnou normou pro agregát--což je údaj vztažený ke 150stC.
Oleje s tzv. "redukovanou viskozitou" se obecně nehodí pro starší vylítaný agregáty.
Ale to neznamená, že jim na druhou stranu dělá dobře "polosyntetika z Lidla"viskozity 10W-40......naopak--čím kvalitnější báze, tím lépe--protáhneš tomu agregátu život a to dost podstatně, pokud olej bude opravdu mazat.
Další problém je, že v turbomotoru nemá "levný olej " co pohledávat..Kromě toho, že ve většině
konstrukcí přímo chladí a maže osu turba a jeho schopnost odolávat vysoké teplotě bez "napalování" má bezprostřední vliv na životnost agregátu, je to hlavně i o karbonizaci a úsadách jako takových.
Spousta lidí si myslí, že když "vytočí" při výměně "čistý olej" že je to známka výborné kondice motoru.
Ona to může být taky malá schopnost oleje "čistit"..
Obrázky Audin TDI, po necelých 200tis jetých na výhradně Castrol nejsou nic hezkého..je jich po netu dost..napečené písty atd mluví jasně.
Když se kontrolně sundá vana, poznáš hned jestli olej stíhal nebo ne.
Vana V6 po 10W-60 Slenia ,nebo jiný esterový opravdu syntetice /postavené na převážné PAO bázi/ čili třeba Milleroil 10W-60,nebo Agip racingu stejné viskozitní řady 10W-60
bývá naprosto čistá, pokud interval výměny byl v rozumných mezích.
Po některých řídkých 5W-40 "rádobysyntetikách"může vypadat dost tragicky.
Na kvalitě oleje opravdu záleží--je to krev motoru--opravit vyběhaný agregát sice neumí, ale probloužit mu život do GO ano.
Mikrosváry, které likvidují třecí ložiska typu šály na klice jsou přímo úměrné kvalitě oleje--respektivě
tendence k jejich tvorbě..je to lavinovitý efekt--nekvalitní nevhodná náplň vede k trhání mazacího filmu pod zátěží a vytváří se mikrosváry--mikrosváry podporují trhání mazacího filmu a tak dokola
Kterej máš ročník a jakýmá motor zvuk..nemáš ho někde uložený?
Fiat normy pro tu kterou Alfu by olej měl pokud možno splňovat..
Viskozitní třída jako taková není nic co by vypovídalo o složení a opravdových schopnostech olejové náplně.
Není olej jako olej..i když viskozitní třídu můžou mít stejnou--řeči že jsou to jen reklamy a peníze navíc u Alfy většinou nevychází.."