Navod - Výmena tlmičov - skúsenosti

Zamknuté
Používateľov profilový obrázok

Autor témy
PetoNK
Moderátor
Príspevky: 583
Dátum registrácie: 26 Feb 2009, 20:54

Zopár dojmov a postrehov z výmeny tlmičov v domácom prostredí.
Použil som tlmiče Bilstein B4 Gas, VNE-5254 (predné) a VNE-5255 (zadné). Na predných tlmičoch som vymenil aj horné uloženie (gumenný silentblok). Staré uloženia sa mi zdali v pohode a niesli len malé známky opotrebenia. Dorazy a prachovky som nemenil. Ako pomôcku na stiahnutie pružín som použil sťahováky a gurtňu. Niekto si môže pomôcť viazacím drôtom alebo kusom pásoviny, na koncoch ohnutej. Ešte je vhodné si dopredu zabezpečiť dve šruby priemer 12mm, dĺžka 8-9cm, jemný závit + matice. Môžu sa zísť pri predných tlmičoch
Pri zadných tlmičoch sa dá sťahovák pohodlne umiestniť na pružinu ešte kým je auto na zemi. Dole koleso, odmontovať tyčku stabilizátora, brzdový strmeň. Ďalej nasleduje samotné uchytenie tlmiča. V kufri odtiahnuť tapacírung (ja som dal dole aj ten čierny zo stropu). Tlmič je tam chytený maticou, potom miska a pod ňou ešte jedna matica (tuším gola č.22). Dole je tlmič chytený o nápravu a tehlicu. S vrchnou šrubou som mal problém, bola zažratá a nechcela ísť von. Musel som ju vyklepať. Pri tom pozor, aby ste nerozklepali koniec alebo zbytočne nepoškodili závit! Tu sa hodí asistencia pomocníka. Jeden otáča šrubu a druhý po nej z opačnej strany klepe. Dlhšia šruba, ktorá drží aj priečne ramená mi išla ľahko, lebo som to mal nedávno rozobraté. Potom vybrať tlmič, prehodiť pružinu a gumennú podložku a prachovku s dorazom na nový a spätne všetko namontovať, zložiť, dotiahnuť a ešte raz skontrolovať. POZOR!! Spodnú dlhú šrubu, ktorá drží priečne ramená, dotiahnuť až keď bude auto na zemi! Inak by časom mohlo dôjsť k odtrhnutiu silentblokov v ramenách.
Pri predných tlmičoch som mal problém, lebo som uvoľnil vrchnú centrálnu maticu tlmiča ešte kým bol na aute. To nerobte. Prístup k pružine kým je auto na zemi je zlý a je o dosť menšia ako zadná. Uvoľnite tyčku stabilizátora (najjednoduchšie to je, keď sú obe predné kolesá vo vzduchu, potom si stačí pomôcť zdvihákom pod ramenom). Ak sa vám bude závit pretáčať, istite ho imbusom. Menil som aj ramená, tak som odpojil čap horného ramena, mal som tak lepší prístup k tlmiču, možno to ide aj bez toho. Najväčší problém som mal so šrubou na vidlici pri spodku tlmiča. Tá vidla je odliatok z duralu alebo čoho a šruba je do nej vrastená. A aby to nebolo také jednoduché, tak je to imbus č.10. Jedna strana mi šla uvoľniť a následne vybiť (už som to raz mal rozobraté a bola tam iná šruba). No na druhej strane som mal originál spomínanú imbus šrubu. S tou som nevedel pohnúť. Operoval Dr.Flexa a šruba bola o hlavu kratšia. Snaha o vybitie bola neúspešná. Rozhýbať sa mi ju nepodarilo. Ďalší krok bol rozrezanie tlmiča. Ak to niekto bude musieť urobiť, tak to režte max 4cm nad vidlou. V tých miestach je tlmič prázdny, vyššie je už olej. Potom stačí uvoľniť šrubu, ktorá drží vidlu v spodnom ramene a hore uvoľniť 2 matice, ktoré držia horné uloženie tlmiča. Vybrať vidlu a babrať sa s ňou v garáži na zveráku. POZOR!! vidla je odliatok, mohla by prasknúť! Tak skúsiť uchytiť za šrubu do zveráka a rozhýbať, potom vyklepnúť. Vybrať zvyšok tlmiča s pružinou a horným uložením. Pružinu ešte trochu stiahnuť, aby sa uvoľnilo horné uloženie. Pri sťahovaní pružiny som sa nababral, pomáhal som si gurtňou. Potom uvoľniť centrálnu maticu a prehodiť všetko na nový tlmič. Pružinu som uvoľnil až keď som mal tlmič vmontovaný naspäť v aute (tlmič chytený hore v kasni a dole vo vidle a tá chyená o spodné rameno. Dal som dole sťahovák a rozviazal gurtňu. Pružinu som mal gurtňou zviazanú na dvoch miestach presne oproti sebe. Keď som ju uvoľnil, tak postupne popustila pružinu a tá sa rovnomerne "vystrela". Keď som to urobil mimo auta a len sťahovákom, tak po uvoľnení bola pružina čudne pokrútená... Už len zapojiť stabík, dať hadičky a kábliky do držiakov, všetko dotiahnuť. POZOR!! Šrubu, ktorá drží vidlu v dolnom ramene dotiahnuť až keď bude auto stáť na zemi! Je tam silentblok.
Tak to sú moje postrehy, kľudne ma môžte doplniť alebo poopraviť.

P.S.: Kým som mal tlmič von, tak som drôtenou kefou očistil hrdzavé miesta v priestore tlmiča a prestriekal sprejom.
Na prezeranie priložených súborov nemáte dostatočné oprávnenia.
Suzuki Ignis 1.3 vvt
ex AR 156 1.9JTD 85kW
Obrázok
Zamknuté