Výmena termostatu

Napísať odpoveď

Autor témy
mayo
Príspevky: 5
Dátum registrácie: 08 Okt 2010, 17:48

Častou poruchou našich Alfičiek je znehodnotenie termostatu tak, že úplne nezatvára vývod do chladiča. Problém je zreteľný hlavne pri motoroch JTD, ktoré sa hrejú menej. Ak sa teda motor nie je schopný zohriať na 85-90 stupňov, trvá to dlho, alebo po zohriatí a voľne bežiacom motore teplota klesá, je evidentné, že termostat prepúšťa. Je možné spraviť si jednoduchý test. Naštartovať studený motor, zohriať aspoň na 55 - 60 stupňov a potom chytiť hadicu, ktorá vedie od termostatu k chladiču. Pri chladiči musí byť studená. Akonáhle je teplá, termostat nie je úplne zatvorený a umožňuje obeh chlad. kvapaliny a jej chladenie. Motor, ktorý nie je zohriaty na prevádzkovú teplotu sa rýchlejšie opotrebuje, má vyššiu spotrebu paliva a oleja a v neposlednom rade v zime v kabíne dlhšie čakáme na teplý vzduch z kúrenia.

Okrem kúpy originálneho termostatu, je možné použiť lacné riešenie. Vsunúť do hadice k chladiču malý termostat z renaultu. O tomto sa ale dosť píše v diskusii. Ja som si ale zohnal Vernet za dobrú cenu, tak som zvolil variant originál.

Ako teda na to:
1. Kúpim vhodný typ termostatu podľa typu motora. Dobré je hneď pri kúpe nový termostat ústami prefúknuť. Musí úplne tesniť. Pokiaľ mám hadice na pôvodnom termostate stiahnuté tými podarenými talianskymi páskami, kúpim si aj klasické pásky, ktoré sa doťahujú skrutkovačom. Na stiahnutie tých talianskych sú potrebné špeciálne kliešte, ktoré človek bežne doma nemá...

2. Pripravím si nádobu, do ktorej odchytím chlad. kvapalinu. Ja som rozrezal PET fľašu, pričom vrchná časť poslúžila v poslednej fázi ako lievik ;)

3. Vyberiem vrchný kryt motora, vytiahnem batériu (aspoň u 1.9 JTD) pre lepší prístup, prípadne odmontujem nasávacie vzduchové potrubie (v mojom prípadne nebolo potrebné). Pozor! Pred vytiahnutím batérie skontrolovať, či nie je kľúč v zapaľovaní. Aby nám potom nezostala nejaká chybová kontrolka rozvietená... :silenced

4. Odpojím najdostupnejšiu hadicu, z ktorej vytečia cca 1,5 litra chlad. kvapaliny. Odpojím ostatné hadice, ktoré založím tak, aby z nich nevytekala voda. Pokiaľ je k niektorej veľmi zlý prístup, uvoľním iba jej pásku a hadicu vytiahnem, až keď povolím termostat. Odpojím konektory na čidlách teploty. Povolím samotný termostat (2 x 13 mm skrutky) najlepšie nástrčkovým kľúčom a vytiahnem ho von.

5. Čidlá preskrutkujem zo starého na nový. Vyčistím plochu, na motore, na ktorej termostat sedí. Skontrolujem, či mám v novom tesnenie. Prípadne si niektoré menej dostupné hadice už navlečiem na termostat a ten potom priskrutkujem k motoru. Pozor! V prípade 1.9 JTD sa na termostat pripevňuje držiak hadíc, ktorý som nevidel a prichytil medzi termostat a blok motora, čím mi nesedel a naliata voda mi hneď vytiekla :think Priskrutkujem termostat k motoru, napojím hadice, k čidlám pripojím konektory s káblami.

6. Nalejem odchytenú chlad. kvapalinu do nádržky. Pri nalievaní bude v nádržke bublinkovať, čo znamená, že systém sa sám odvzdušňuje. Skontrolujem okolie termostatu a hadíc, či všetky spoje tesnia správne. Pri vypustení väčšieho množstva chlad. kvapaliny je vhodné odvzdušniť chladič. Odvzdušňovacia skrutka je na ľavej strane chladiča úplne hore. Je plastová, čiernej farby. Ja odvzdušňujem za studena tak, že jedna osoba ústami fúka do nalievacieho otvoru v nádržke, čím tlakuje chlad. sústavu a druhá povoľuje odvzdušňovaciu skrutku. Pokiaľ z odvzdušňovacieho ventilu nejde vzduch, ale vyteká len voda, treba dotiahnuť skrutku a je odvzdušnené. (Takto som to robil ešte na 105ke, na Fiate Brava a malo by to fungovať aj na Alfičke :cool )

7. Potom nahodím batériu a všetko ostatné, čo som zhadzoval pred vyberaním termostatu. Naštartujem, pustím kúrenie naplno a držím motor v otáčkach, aby sa zohrial. Pritom sledujem množstvo chlad. kvapaliny v nádržke, prípadne dolievam tak, aby bola hladina tesne pod MAX ryskou. Sledujem teplotu a keď dosiahne 85-90 stupňov, kedy sa otvára termostat, mala by sa ustáliť. Opäť stále sledujem množstvo chlad. kvapaliny v nádržke.

8. Nechám motor bežať niekoľko minút na voľnobežných otáčkach a sledujem, ako si pekne drží prevádzkovú teplotu tesne pod 90 stupňov :yeah Cuore Sporitvo

9. Cuore Sporitvo
Používateľov profilový obrázok

madarisko
Príspevky: 150
Dátum registrácie: 02 Nov 2010, 13:02

no skoda ze si to nedal tak pred 3 dnami :D akurat som menil aj ja .... teda v servise ....
Alfa Romeo 156 1,6 T.S. - ex
Alfa Romeo 156 2,0 T.S. SportPacket - ex

Lubo-ss
Príspevky: 113
Dátum registrácie: 19 Feb 2009, 15:44

to asi popisujes vymenu na 77 kw motore. 81 a 85 kw motory maju pod termostatom este chladenie vyfukovych plynov vracajucich sa do EGR, a cely tento chladic je tam tak zazracne uchyteny ze pan dizajner by si zasluzil po paprciach. Zdoraznujem ze tento chladic musi ist von lebo ani termostat koli tomu nevyberes. Je to kopec nadavania ale da sa to zvladnut.

77 kw - tak 20 min
81 a 85 kw - hodina a viac

:D:D:D
EGR off, Xenon lights 8000k, 17" rims, little bit styled :)
Lepšia srnka na ĺade, ako piesok v koláči !!!
Používateľov profilový obrázok

macgyver72
Príspevky: 133
Dátum registrácie: 05 Feb 2012, 15:11

este taka mala rada,k tejto teme... :-) postavte si auto vodicovou stranou trocha vyssie ,popr si ho pridvihnite dvihakom... ide o to ,ze kvapalina z hlavy tolko nevyteka ak je nakloneny motor na opacnu stranu,teda ak je strana kde je termostat vyssie ako pritilahla,kde su rozvody... robi sa to potom jednoduchsie... :-)
Používateľov profilový obrázok

Breznew18
Príspevky: 751
Dátum registrácie: 25 Dec 2011, 11:10

treba kupit termostat na renault 5 ku narvat to do hadice a mas to za 10 minut ci na 77 alebo 81 a viac kw :)
Alfa Romeo 156SW 1,9 jtdm 103kw chip cca 160k 350NM Alpiners
Používateľov profilový obrázok

Adik156
Príspevky: 31
Dátum registrácie: 10 Apr 2012, 10:47

takze to ze mi ju ohreje na 70C je asi zle co? :D furt ju mam medzi 50 a 90 tam na tej strednej palicke ...
Používateľov profilový obrázok

macgyver72
Príspevky: 133
Dátum registrácie: 05 Feb 2012, 15:11

Adik156 napísal:takze to ze mi ju ohreje na 70C je asi zle co? :D furt ju mam medzi 50 a 90 tam na tej strednej palicke ...
ked sa Ti ohreje na cca 70 st. C tak je to malo... v prvom rade termostat,potom su na telese termostatu dve cidla a tie tiez niekedy blbnu... ja mam ci v zime ci v lete stale presne 90 st C...
Používateľov profilový obrázok

Danni
Príspevky: 2083
Dátum registrácie: 11 Máj 2010, 18:27

Petra Valachová napísal:Ďakujem krásne za privítanie a môžem poprosiť o radu, ja viem, že je to stokrát omielaná téma, ale môžete mi niekto poradiť či mám ten termostat vymeniť za originál alebo vyskúšať ten vylepšovák - termostat z renault 5, čo by bola podľa vás lepšia varianta pre auto, ďakujem vopred za rady :think
tak term. z ren.5 ti tam urcite nikto pchat nebude :D iba ak si to vies urobit sama :)
166 2.5 00
link= l Danni 156 1.6TS l
AR Spider 916 1.8TS link
Používateľov profilový obrázok

Petra Valachová
Príspevky: 4
Dátum registrácie: 23 Nov 2012, 11:51

Práveže si to viem spraviť sama, mám aj brata, ktorý má vlastný servis a ten mi s tým pomôže, ja som chcela skôr radu, čo je lepšie pre auto na peniazoch mi nezáleží, ja chcem len to najlepšie pre svoje auto a samozrejme aby to aj vydržalo a fungovalo a aby som sa opakovane nemusela k tomu stále vracať, dúfam, že si rozumieme, ďakujem za odpoveď :D
Používateľov profilový obrázok

Danni
Príspevky: 2083
Dátum registrácie: 11 Máj 2010, 18:27

tak urcite origo termostat BEHR alebo este Vernet
166 2.5 00
link= l Danni 156 1.6TS l
AR Spider 916 1.8TS link
Napísať odpoveď