Výmena termostatu
Napísané: 06 Feb 2011, 21:02
Častou poruchou našich Alfičiek je znehodnotenie termostatu tak, že úplne nezatvára vývod do chladiča. Problém je zreteľný hlavne pri motoroch JTD, ktoré sa hrejú menej. Ak sa teda motor nie je schopný zohriať na 85-90 stupňov, trvá to dlho, alebo po zohriatí a voľne bežiacom motore teplota klesá, je evidentné, že termostat prepúšťa. Je možné spraviť si jednoduchý test. Naštartovať studený motor, zohriať aspoň na 55 - 60 stupňov a potom chytiť hadicu, ktorá vedie od termostatu k chladiču. Pri chladiči musí byť studená. Akonáhle je teplá, termostat nie je úplne zatvorený a umožňuje obeh chlad. kvapaliny a jej chladenie. Motor, ktorý nie je zohriaty na prevádzkovú teplotu sa rýchlejšie opotrebuje, má vyššiu spotrebu paliva a oleja a v neposlednom rade v zime v kabíne dlhšie čakáme na teplý vzduch z kúrenia.
Okrem kúpy originálneho termostatu, je možné použiť lacné riešenie. Vsunúť do hadice k chladiču malý termostat z renaultu. O tomto sa ale dosť píše v diskusii. Ja som si ale zohnal Vernet za dobrú cenu, tak som zvolil variant originál.
Ako teda na to:
1. Kúpim vhodný typ termostatu podľa typu motora. Dobré je hneď pri kúpe nový termostat ústami prefúknuť. Musí úplne tesniť. Pokiaľ mám hadice na pôvodnom termostate stiahnuté tými podarenými talianskymi páskami, kúpim si aj klasické pásky, ktoré sa doťahujú skrutkovačom. Na stiahnutie tých talianskych sú potrebné špeciálne kliešte, ktoré človek bežne doma nemá...
2. Pripravím si nádobu, do ktorej odchytím chlad. kvapalinu. Ja som rozrezal PET fľašu, pričom vrchná časť poslúžila v poslednej fázi ako lievik
3. Vyberiem vrchný kryt motora, vytiahnem batériu (aspoň u 1.9 JTD) pre lepší prístup, prípadne odmontujem nasávacie vzduchové potrubie (v mojom prípadne nebolo potrebné). Pozor! Pred vytiahnutím batérie skontrolovať, či nie je kľúč v zapaľovaní. Aby nám potom nezostala nejaká chybová kontrolka rozvietená...
4. Odpojím najdostupnejšiu hadicu, z ktorej vytečia cca 1,5 litra chlad. kvapaliny. Odpojím ostatné hadice, ktoré založím tak, aby z nich nevytekala voda. Pokiaľ je k niektorej veľmi zlý prístup, uvoľním iba jej pásku a hadicu vytiahnem, až keď povolím termostat. Odpojím konektory na čidlách teploty. Povolím samotný termostat (2 x 13 mm skrutky) najlepšie nástrčkovým kľúčom a vytiahnem ho von.
5. Čidlá preskrutkujem zo starého na nový. Vyčistím plochu, na motore, na ktorej termostat sedí. Skontrolujem, či mám v novom tesnenie. Prípadne si niektoré menej dostupné hadice už navlečiem na termostat a ten potom priskrutkujem k motoru. Pozor! V prípade 1.9 JTD sa na termostat pripevňuje držiak hadíc, ktorý som nevidel a prichytil medzi termostat a blok motora, čím mi nesedel a naliata voda mi hneď vytiekla Priskrutkujem termostat k motoru, napojím hadice, k čidlám pripojím konektory s káblami.
6. Nalejem odchytenú chlad. kvapalinu do nádržky. Pri nalievaní bude v nádržke bublinkovať, čo znamená, že systém sa sám odvzdušňuje. Skontrolujem okolie termostatu a hadíc, či všetky spoje tesnia správne. Pri vypustení väčšieho množstva chlad. kvapaliny je vhodné odvzdušniť chladič. Odvzdušňovacia skrutka je na ľavej strane chladiča úplne hore. Je plastová, čiernej farby. Ja odvzdušňujem za studena tak, že jedna osoba ústami fúka do nalievacieho otvoru v nádržke, čím tlakuje chlad. sústavu a druhá povoľuje odvzdušňovaciu skrutku. Pokiaľ z odvzdušňovacieho ventilu nejde vzduch, ale vyteká len voda, treba dotiahnuť skrutku a je odvzdušnené. (Takto som to robil ešte na 105ke, na Fiate Brava a malo by to fungovať aj na Alfičke )
7. Potom nahodím batériu a všetko ostatné, čo som zhadzoval pred vyberaním termostatu. Naštartujem, pustím kúrenie naplno a držím motor v otáčkach, aby sa zohrial. Pritom sledujem množstvo chlad. kvapaliny v nádržke, prípadne dolievam tak, aby bola hladina tesne pod MAX ryskou. Sledujem teplotu a keď dosiahne 85-90 stupňov, kedy sa otvára termostat, mala by sa ustáliť. Opäť stále sledujem množstvo chlad. kvapaliny v nádržke.
8. Nechám motor bežať niekoľko minút na voľnobežných otáčkach a sledujem, ako si pekne drží prevádzkovú teplotu tesne pod 90 stupňov Cuore Sporitvo
9. Cuore Sporitvo
Okrem kúpy originálneho termostatu, je možné použiť lacné riešenie. Vsunúť do hadice k chladiču malý termostat z renaultu. O tomto sa ale dosť píše v diskusii. Ja som si ale zohnal Vernet za dobrú cenu, tak som zvolil variant originál.
Ako teda na to:
1. Kúpim vhodný typ termostatu podľa typu motora. Dobré je hneď pri kúpe nový termostat ústami prefúknuť. Musí úplne tesniť. Pokiaľ mám hadice na pôvodnom termostate stiahnuté tými podarenými talianskymi páskami, kúpim si aj klasické pásky, ktoré sa doťahujú skrutkovačom. Na stiahnutie tých talianskych sú potrebné špeciálne kliešte, ktoré človek bežne doma nemá...
2. Pripravím si nádobu, do ktorej odchytím chlad. kvapalinu. Ja som rozrezal PET fľašu, pričom vrchná časť poslúžila v poslednej fázi ako lievik
3. Vyberiem vrchný kryt motora, vytiahnem batériu (aspoň u 1.9 JTD) pre lepší prístup, prípadne odmontujem nasávacie vzduchové potrubie (v mojom prípadne nebolo potrebné). Pozor! Pred vytiahnutím batérie skontrolovať, či nie je kľúč v zapaľovaní. Aby nám potom nezostala nejaká chybová kontrolka rozvietená...
4. Odpojím najdostupnejšiu hadicu, z ktorej vytečia cca 1,5 litra chlad. kvapaliny. Odpojím ostatné hadice, ktoré založím tak, aby z nich nevytekala voda. Pokiaľ je k niektorej veľmi zlý prístup, uvoľním iba jej pásku a hadicu vytiahnem, až keď povolím termostat. Odpojím konektory na čidlách teploty. Povolím samotný termostat (2 x 13 mm skrutky) najlepšie nástrčkovým kľúčom a vytiahnem ho von.
5. Čidlá preskrutkujem zo starého na nový. Vyčistím plochu, na motore, na ktorej termostat sedí. Skontrolujem, či mám v novom tesnenie. Prípadne si niektoré menej dostupné hadice už navlečiem na termostat a ten potom priskrutkujem k motoru. Pozor! V prípade 1.9 JTD sa na termostat pripevňuje držiak hadíc, ktorý som nevidel a prichytil medzi termostat a blok motora, čím mi nesedel a naliata voda mi hneď vytiekla Priskrutkujem termostat k motoru, napojím hadice, k čidlám pripojím konektory s káblami.
6. Nalejem odchytenú chlad. kvapalinu do nádržky. Pri nalievaní bude v nádržke bublinkovať, čo znamená, že systém sa sám odvzdušňuje. Skontrolujem okolie termostatu a hadíc, či všetky spoje tesnia správne. Pri vypustení väčšieho množstva chlad. kvapaliny je vhodné odvzdušniť chladič. Odvzdušňovacia skrutka je na ľavej strane chladiča úplne hore. Je plastová, čiernej farby. Ja odvzdušňujem za studena tak, že jedna osoba ústami fúka do nalievacieho otvoru v nádržke, čím tlakuje chlad. sústavu a druhá povoľuje odvzdušňovaciu skrutku. Pokiaľ z odvzdušňovacieho ventilu nejde vzduch, ale vyteká len voda, treba dotiahnuť skrutku a je odvzdušnené. (Takto som to robil ešte na 105ke, na Fiate Brava a malo by to fungovať aj na Alfičke )
7. Potom nahodím batériu a všetko ostatné, čo som zhadzoval pred vyberaním termostatu. Naštartujem, pustím kúrenie naplno a držím motor v otáčkach, aby sa zohrial. Pritom sledujem množstvo chlad. kvapaliny v nádržke, prípadne dolievam tak, aby bola hladina tesne pod MAX ryskou. Sledujem teplotu a keď dosiahne 85-90 stupňov, kedy sa otvára termostat, mala by sa ustáliť. Opäť stále sledujem množstvo chlad. kvapaliny v nádržke.
8. Nechám motor bežať niekoľko minút na voľnobežných otáčkach a sledujem, ako si pekne drží prevádzkovú teplotu tesne pod 90 stupňov Cuore Sporitvo
9. Cuore Sporitvo